Uitbreiding capaciteit/formatie

Extra projectmanager

De ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Diemen vinden veelal plaats in een complex speelveld met meedere partijen en belangen, politieke en maatschappelijke gevoeligheid, grote financiële consequenties en risico's en ingewikkelde vraagstukken. Dergelijke (gebieds)ontwikkelingen of herontwikkelopgaven vragen om een projectmatige aanpak met een projectmanager die vanuit het team projecten de regie voort over dergelijke projecten.

Daarnaast zien we dat het aantal ruimtelijke projecten de afgelopen tijd fors is toegenomen. De verwachting is dat het aantal projecten de komende jaren stabiel blijft dan wel nog verder toeneemt. Tot nu toe hebben we het toenemende aantal projecten opgevangen van externe, tijdelijke projectmanagers. We zien echter dat de vraag structureel is. Een derde projectmanager is daarmee op zijn plaats binnen het team. Hiermee ontstaat meer continuiteit, stabiliteit en blijft de kennis en kunde voor de organisatie behouden. De vraag naar externe projectmanagers zal daarmee niet volledig verdwijnen. Daar waar nodig kunnen eventuele pieken dan wel zeer specifieke projecten nog steeds tijdelijk via inhuur worden opgevangen. De kosten van de projectmanager worden toegerekend aan de desbetreffende grondexploitaties en/of projectbudgetten.

Inhalen achterstanden grondzaken en planeconomie

Op basis van de capaciteitsberekeningen is een duidelijk tekort aan uren te zien voor de werkzaamheden op het gebied van planeconomie en grondzaken. Op dit moment kunnen we nog niet vaststellen in hoeverre dit een structureel tekort is. Om de (achterstallige) werkzaamheden uit 2020 op te pakken is in de 2e kwartaalbrief 2021 budget gevraagd voor de inhuur beleidsmedewerker grondzaken/planeconoom voor 2 dagen in de week. De verwachting is dat deze inzet tevens voor 2022 noodzakelijk is.

Budget projecten Ruimtelijke Ordening (RO)

De implementatie en toepassing van de nieuwe regelgeving vanwege de Omgevingswet doet een groot beroep op de beschikbare formatie voor Team Ruimtelijk Beleid. Tegelijkertijd loopt er ook een groot aantal RO-procedures vanwege de diverse projecten en zal dit ook moeten gebeuren voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Een aantal medewerkers is daarnaast belast met andere beleidsvelden zoals cultuurhistorie en natuur en recreatie. Om deze piekbelasting op te vangen is vanaf 2019 tijdelijke een extra RO-medewerker aangetrokken en in 2020 en 2021 is daar nog een extra RO-medewerker bijgekomen op basis van een tijdelijk beschikbaar projectenbudget.

Gelet op alle ontwikkelingen is het de verwachting dat deze piekbelasting ook een groot deel van 2022 aan de orde zal zijn. Daarom is het noodzakelijk om ook in 2022 budget beschikbaar te stellen voor het tijdelijk inhuren van een extra RO-medewerker om alle werkzaamheden te kunnen blijven oppakken (geraamde kosten incidenteel € 100.000). Dit kan in de vorm van een incidenteel projectenbudget 2022. Indien werkzaamheden worden gedaan voor projecten waarvoor een exploitatiebijdrage door de initiatiefnemer wordt betaald (bijvoorbeeld bij een anterieure overeenkomst) wordt deze bijdrage gebruikt om dit budget (deels) te dekken.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf