Uitbreiding capaciteit/formatie
Diemen '22
In juni zijn alle vacatures als gevolg van Diemen '22 ingevuld. Niet alle functies konden ingevuld worden vanuit de bestaande directieleden en teamleiders. Dit heeft tot gevolg dat deels tijdelijk extra formatiebudget nodig is (functie gemeentesecretaris € 140.000) en deels structureel (functie teamleider € 105.000).
In het kader van Diemen '22 is er tot de zomer van 2022 nog een vacature voor de functie van teamleider voor Burgerzaken en Klant Contact Centrum. Voorlopig is besloten om tijdelijk een extra functie van kwaliteitsmanager in te stellen om de basis op orde te brengen. Daarnaast is het nodig om minimaal 1 jaar een interim-teamleider aan te stellen. Uitgangspunt is deze kosten in eerste instantie te dekken uit de vrijvallende budgetten van vacante functies.
De interim teamleider zal de knelpunten en doorgroei van het team Burgerzaken en Klant Contact Centrum in beeld brengen. Eventuele gevolgen daarvan nemen we mee in de Kadernota 2023.
De directie heeft de teamplannen voor 2021 beoordeeld. Uit deze beoordeling kwamen bij verschillende teams kleine capaciteitverschillen tot uiting. Aangezien deze verschillen veelal berusten op toezeggingen uit het verleden is besloten deze verschillen eenmalig recht te trekken. Totaal komt dit voor de 14 teams uit op 1,69 fte, dat levert een structureel nadeel op van € 130.000.
Ondersteuning (Programma) Dienstverlening, Participatie en Communicatie
In de afgelopen jaren zetten we als gemeente stappen in het contact met inwoners, de vormgeving hiervan en in de wijze waarop we ons als bestuur en ook ambtelijke organisatie opstellen in dit samenspel. Dit deden we op basis van de nota ‘Diemen doen we Samen’ en onder andere aan de hand van Koers op Initiatief. We leerden in de praktijk met een zogenoemde ‘koplopergroep participatie’, met nieuwe vormen van participatie, met digitale vormen die werden opgeroepen door de coronamaatregelen. Ook de raad zette en zet zich op het gebied van participatie in via de werkgroep meervoudige democratie en met het programma Politiek Actief in Diemen. Er lopen momenteel meerdere concrete trajecten die bijdragen aan de doorontwikkeling van de manier waarop we ons als overheid opstellen richting inwoners. Door op allerlei manieren in gesprek te gaan met inwoners, bedrijven en instellingen doen we ervaringen op en leren we. De resultaten moeten samenkomen in een ambitiedocument op het gebied van dienstverlening, participatie en communicatie, met daaronder een uitwerking in een dienstverleningskader, een participatiekader en een communicatiekader. Het ambitiedocument en de onderliggende kaders voor participatie en communicatie worden in 2021 in concept aan de werkgroep meervoudige democratie en de raad voorgelegd en vervolgens ter besluitvorming aangeboden. Met de ambities zetten we een nieuwe stip op de horizon. Met de kaders geven we concrete invulling op de drie genoemde terreinen. We willen vervolgens ook concrete stappen zetten op dit terrein en adequaat invulling geven aan het samenspel met de samenleving. Daarvoor kiezen we een programmatische aanpak. Belangrijke actuele maatschappelijke ontwikkelingen krijgen een plaats in dit programma, denk aan de verbetering van digitale toegankelijkheid, steeds snellere informatie-uitwisseling en de wens tot een meer transparante overheid.
In de Kadernota gaven we nog aan formatie aan te vragen voor een beleidsadviseur dienstverlening. Hoofdtaak zou het opstellen en implementeren van alleen de dienstverleningsvisie zijn. Met enige taakverschuivingen ligt nu de behoefte met name bij ondersteuning voor het programmateam en voor het team communicatie voor de jaren 2022 en 2023. Zo organiseren we ruimte voor het opstellen van het dienstverleningskader en voor goede en vlotte implementatie van de ambities en de onderliggende kaders met betrekking tot dienstverlening, participatie en communicatie.