Wat gaan we ervoor doen?
1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Activiteiten |
---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) |
1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten |
1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021, waaronder het nadrukkelijker communiceren naar bewoners over de mogelijkheden die de bezoekersregeling biedt en de wijziging van het parkeergebied bij ontheffingsverlening |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van de parkeerregulering (maatwerk) |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze op eigen terrein gerealiseerd |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) |
1.3.1 - Actueel houden van de parkeerexploitatie |
1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Activiteiten |
---|
Subdoel 2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen bij herinrichtingen |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroute aanleggen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan |
2.1.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen) |
2.1.4 - Aanleg snelheidsremmers op Landlust en bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat |
Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes |
2.2.2 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2019 | Werkelijk 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht)* | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht)* | NB | NB | NB | NB |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | NB | NB | 0% | 0% |
*de informatiebronnen met betrekking tot deze gegevens zijn niet volledig en geven dus een verkeerd beeld. Er wordt regionaal gewerkt aan een beter systeem. Zodra dat er is, worden deze indicatoren ook ingevuld.
3. Een goede bereikbaarheid en doorstroming van de mobiliteit
Activiteiten |
---|
Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen |
3.1.1 - Rijsnelheid op lokale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost West as, Bergwijkdreef) |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes |
3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-verbinding IJburg- Weesp en IJburg- Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. Oost West As, Holland Park) |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan |
3.2.3 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden |
3.3.4.- Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek |
Subdoel 3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e |
3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit |
3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters) |
3.4.4.- Participeren in het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) als uitvoering van het klimaatakkoord |
Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer. |
3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2019 | Werkelijk 2020 | Begroot 2021 | Begroot 2022 |
---|---|---|---|---|
Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht) | NB | NB | NB | NB |
3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | NB | 50 | 75 | 100 |
4. Goed openbaar vervoer
Activiteiten |
---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB |
4.1.2 - Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp. |
4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) |
4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting |
4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes |
4.3.2 - Controleren reizigersinformatie op haltes |
4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
4.4.1 - Verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. aanleg spooronderdoorgang) |